onsdag 11 mars 2009

Foxglaciären

Avslutningen i Queenstown gick i matorgiens tecken. Vi åt en skaldjurstallrik på tre personer som var lite extravagant så här i en backpackers liv. Men god. Även om det är förvånande att se friterad torsk som man får i sin fish & chips också. Hummern och räkornva var dock utsökta.

Wanaka var kallt och blåsigt. Jag hade inte tänkt åka dit, men gjorde det eftersom alla jag pratade med det om tyckte att det är så fint där. Jag skulle gjort en hike som är otroligt vacker, men vädret var för blåsigt och instabilt. Jag gick på en promenad istället som var helt ospeciell. Det var helt enkelt en promenad längs sjön på en grusväg. Bättre lycka nästa gång. På hostlet delade jag rum med en sjukling som låg och sov hela tiden. Jag vågade knappt vara på rummet dels på grund av risken att bli sjuk, dels för att jag inte ville störa hennes sömn.

Idag har jag åkt upp till Fox glaciären. Skulle gå på en hike där tänkte jag. Men jag föll. För vad? En helikoptertur förstås. Det är oslagbart. Det är faktiskt det. Den breder ut sig på ett sagolikt sätt som inte går att uppleva utan att se den från ovan. Jag kände mig pytteliten i den lilla flugstora helikoptern.

Efteråt ville jag ändå gå på tur. Så jag knatade upp till en plats där man kan se glaciären. Det tog en och en halv timme. Men det inkluderade att försöka hitta sin väg genom en stor creek som helt enkelt är en bred bäck mer lik en flod. Det är som att försöka ta sig igenom en labyrint av forsande vatten torrskodd. Ett tag var jag osäker på om jag skulle lyckas. Men, likt en hob, skuttade jag glatt över de stora stenarna utan att trilla i. Jag var även och tittade på Lake Matheson där man ska kunna se Mt Cook spegla sig i vattnet. Nu var det inte möjligt eftersom Mt Cook gömde sig bland molnen och vattnet inte direkt var spegelblankt. Jag får köpa vykortet istället. Efteråt kände jag mig lite matt av allt gående, en liten adrenalinkick i helikoptern och fyra timmar i bilen. En välförtjänt sömn väntar mig nog ganska snart.




Skaldjurstallrik




Foxglaciären från ovan i hela sin glans



Hanna heli



Glaciären nära inpå





Hanna leker hob medan hon hoppar över stenarna

5 kommentarer:

Anonym sa...

Längtar efter att få se alla bilder när du kommer hem.

Häftigt med helikoptervy, kan tänka mig att naturen känns ännu mer storslagen då.

Blingbling sa...

Vilket äventyr.

Lilli sa...

Är det schweitsiskan som är med på några bilder, skaldjurstallriken t.ex.

Anonym sa...

här är massor av ord...och bilder;) njuter av att följa det

Anonym sa...

Stina: Jag har så mycket bilder...
Bling: det var häftigt!
Lilli: Jo, hon är med på en del bilder.
Frö: :)