söndag 15 februari 2009

Spanskan

Jag har lärt mig mycket spanska under min tid i Kuba. Det slutade med att jag översatte åt andra. Dessutom tyckte kubanerna själva att jag förstod tillräckligt för att inte försöka prata engelska. Kan bero på att jag aldrig ens försökte med engelska. En del undrade till och med om jag alls pratade engelska.

Det känns lite skönt att lämna den bakom sig, för det leder till en del frustration att inte alltid förstå. Nästa gång tror jag att jag måste kombinera min vistelse med en spanskakurs. Tror jag skulle lära mig hur fort som helst. Det är bara så irriterande att jag inte har någon som helst grammatik och inga som helst småord. Bara betydelsebärarna. Men det räcker oftast. Förutom när man ska säga "Jag har redan ringt honom". Helt omöjligt att få fram. Jag ska suga ut det mesta ur spanskan mina timmar i Costa Rica. För jag lär sakna den.

6 kommentarer:

Anonym sa...

jag skulle verkligen vilja lära mig spanska

Hanna sa...

Frö: Det är gångbart på så många ställen!

Anonym sa...

Min spanska borde ligga i bakhuvudet någonstans, vi fyller kylen med sangria när du kommer hem. Lika bra att hålla spanskan igång ;)

Lilli sa...

Nu väntar jag på nya inlägg och bilder. Det kommer väl från Nya Zeland nästa gång

Anonym sa...

Stina: Det ser jag fram emot!
Lilli: Det kommer bilder från Kuba nu tror jag :)

Blingbling sa...

Spanska kunde jag en gång i tiden. Men nu är allt puts väck.