söndag 22 februari 2009

Livet som backpacker

Det finns två återkommande saker i livet som backpacker, som jag skulle kunna skriva om ofta. Det ena är att tvätta, det andra är att gissa var jag kommer från.

När det gäller tvättandet hade jag glömt hur irriterande det är med tvätt. Ni som är hemma och har egen tvättmaskin eller tvättstuga, beklaga er inte. Det finns inget äventyr som de oceaniska tvättmaskinerna. De är snabba och kan liknas vid att doppa tårna i havet. Det blir liksom inte rent, men i alla fall lite skönare för stunden. Efter att snabbt ha sköljt kläderna genom tvättmaskinen kommer det roliga: att försöka få tvätten torr. I ett land med så hög luftfuktighet som det är här är det nästan omöjligt. Även om man hittar ett sträck att hänga kläderna på så kommer de helt enkelt aldrig riktigt att torka. Så ner i ryggsäcken åker kläderna igen med hopp om bättre lycka på annan ort.

När det gäller för folk att gissa var jag kommer ifrån får jag förvånande ofta höra varierande England eller Nordamerika, beroende på vem jag senast umgåtts med. Jag har alltid annars fått höra att jag Skandinavien på grund av mitt utseende (blond och blåögd tycks vara patentbelagt i just Skandinavien). Numer tycks de gå på min accent, som varierar snabbare än en kamelonts. Det är kul iofs att få höra England. Men jag önskar mig en egen accent. Det tycks vara omöjligt eftersom jag är en efterapare av högsta rang.

5 kommentarer:

Anonym sa...

jag apar också alltid efter;) Det kommer automatiskt

Anonym sa...

Åh jag kommer ihåg det där från min första tid i Israel. Då var allt fuktigt jämt, inkl. jag själv :)

Anonym sa...

Jag är likadan, efter 2 sekunder pratar jag samma dialekt. Å de som känner mig står brevid och fnissar...

btw, här hemma har det snöat, 1-2dm.

Anonym sa...

var är du?:P blivit fångad av en orch?

Anonym sa...

Orch? Ja, kanske det, men hoppas mer på att du stötte ihop med Viggo i skogen och nu far runt på en hästrygg :)