lördag 21 februari 2009

Sand och värme



Strand i Paihia



Hanna sandboardar

Det är ett hårt tempo än så länge på Nya Zeeland. Jag har hoppat på en busstur upp till norrlandet och Bay of Islands, där man kan välja hur länge man vill stanna på varje ställe. Jag är förstås lite stressad så det blir kort och snabbt. Bussturerna i sig är också drivna, vi hinner se mycket på lite tid. Hittills har jag snorklat efter red snappers (utan fenor vilket var en konstigt långsam upplevelse), jag har varit uppe på den nordligaste punkten och sett två hav mötas (Abel Tasman och Stilla havet), jag har blivit rejält regnad på (genomvåt på mindre än fem minuter är väl ett bra rekord), jag har sandboardat på sanddynerna vilket var en makalös och snabb upplevelse (inkluderande mycket sand i munnen, öronen och överallt annars man kan tänka sig) och gasat fram på Ninty miles beach (i ett galet tempo återigen).

Idag har vädret blivit fint igen. Varmt är det hela tiden vilket är mycket konstigt för mig i det här landet. Sist jag var här var det som en dålig svensk sommar, dvs mycket regn och ganksa kyligt. Nu kan jag gå i kjol och till och med ligga på stranden eller bada.

Förmodligen ska vi gå på en hike senare idag eller åka över till Russel, som är en stad på en ö bredvid - NZ:s första stad för övrigt.

Min hjärna processar så mycket intryck hela tiden att det är svårt att skriva om det, som vanligt. Men jag återkommer inom kort förhoppningsvis.

4 kommentarer:

Lilli sa...

Vad häftigt det ser ut att sandboarda. Är det typ snowboard man glider nerförsanddynorna med?

Anonym sa...

Hinner du prova nåt vin då?

Anonym sa...

Lilli: Jepp, en kort surfbräda, en boogieboard. Det var coolt!

Maria: inte det minsta ännu. Så dåligt! Men jag längtar verkligen!!

Anonym sa...

Häftigt att sandboarda!

Ser fram emot en massa bilder när du kommer hem.