torsdag 26 februari 2009

Bussar

Det har gått ett tag. Jag bussar fortfarande runt på norra ön. Bussandet är verkligen som att vara tillbaka i scouterna eller skolan eller nåt. Ett liv jag är ovan vid.

Vi hoppar på bussen och cruisar genom städer, ser allt som ska ses på kortast möjliga tid och bor tillsammans på små resorts eller backpackers. 26 personer ska checka in samtidigt, dela kök och två toaletter. Alla ska upp och vara klara att åka nästa dag klockan 8. Det är mycket logistik. Till och från känner jag mig stressad över alla människor som är överallt hela tiden. Men det är också socialt och trevligt, vi lagar mat tillsammans och sover tillsammans, inatt allihop i ett stort rum traditionellt för Mauri. Det var efter att vi gjort traditionell haka, ätit hangi och varit på stranden och suttit vid lägerälden i timmar. Det var en bra dag.

Dagen innan var jag och en tjej på äventyr i djungeln. Vi gick på en tre timmars vandring upp för ett berg genom naturlig vegetation. Det var brant och svettigt, men vyn där uppe var grym, vandringen också.

Varje dag är fylld till bredden med saker att göra och jag har inte hunnit göra något "eget". Det här är första stunden på flera dagar som jag är för mig själv en stund. Ganska skönt.

Igår var vi också i en grotta och tittade på lysmaskar. Som stjärnor satt de över hela grottaket. Vi har badat i varmt vatten på hot water beach, vandrat till Cathedral cove och är i dag i sulfat- (sulfit?) luktande Rotorua. Ikväll kommer vi till Tapu.





Brasa på stranden i Maketu



Cathedral cove



På väg in i en grotta för att spana på lysmaskar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Något avundsjuk!

Hoppas även vi hittar dit någon dag.

Tappa inte bort dig själv bland alla bussar och människor.

Anonym sa...

Stina: Bara gör´t!