torsdag 29 december 2011

Skakad

Det är verkligen ödsligt att gå runt i Christchurch. Red zone, det som mer eller mindre var citykärnan, är helt avstängd. Byggnader har mer eller mindre kollapsat, ombyggnationer pågår, hus rivs. Men även när man går runt utanför red zone så är var och varannan byggnad avstängd med lappar om "keep out, extreme danger". Staden är också avfolkad, både på grund av semestertider, och av jordskalvstider. Många har flyttat härifrån sedan de stora jordskalven förra året och tidigare i år, andra har nog även flyttat ut tillfälligt när det återigen uppmäts stora jordskalv.

Det är sorgligt att se fina gamla kyrkor och tegelbyggnader som helt saknar fönster eller väggar. Känslan är spöklik, som en bomb briserat och människor stuckit härifrån. Där jag bor tipsade de om var man kan äta och annat, för det finns helt enkelt inte så många ställen kvar i centrala stan.

Jag håller förstås lite koll på min geonet. Ikväll började huset skaka och jag förstod förstås vad som var på gång. För även om jag frågat människor hur det egentligen känns, var det aldrig någon tvekan. 4.3, tack för det. Nu har jag upplevt ett litet jordskalv. Det räcker för mig, tack så mycket!

Jag vill egentligen inte fota förödelsen, men tyckte att det här kändes så talande och sorgligt.

Inga kommentarer: