fredag 30 december 2011

Levande Christchurch

Dagens glädjeämne har varit levande delar av christchurch.

Jag började dagen tidigt på Canterbury museum. De hade bland annat en utställning om Wearable art, med ett specifikt tema mot behåar. Tyvärr fick man inte fotografera på just den utställningen, det informerade den trevlige mannen i entrén mig om. Men, tillade han: "if it would go off, you know, just be discret". Detta tolkade jag helt och hållet som en uppmuntran till att fotografera ändå. Tyvärr hade jag glömt minneskortet till den diskreta kameran och den andra tillåter sig helt enkelt inte att vara diskret. Så tyvärr finns enda bilden på den flärdfulla behån gjord av kitchen utensils just nu på min mobil.

I Christchurch rör sig nästan endast turister, i en cirkel runt Red zone, spanandes in mot ruinerna. Men i en del av centrum har de rivit ut husen och ersatt dem med containrar. I containrarna har butiker börjat om på nytt. Det finns lite av varje och de ser faktiskt riktigt trevligt ut. Jag ville väldigt gärna stödja deras verksamhet men hittade inget att köpa. Den här gången.

2 kommentarer:

Matilda sa...

Ser riktigt häftigt ut, kanske borde vi bygga fler kreativa containerhus?

Det är lustigt det där med fotografera på museer. Oftast är det ok utan blixt, men när det är speciella utställningar verkar det som att de vill tjäna pengar på deras egna produkter från souvenirshoppen. Kanske är de rädda att ifall det ligger tusentals bilder från uställningarna på inernet att folk tror sig veta vad de kommer se och att de inte går dit och betalar pengar. Vilket fall som, så verkar det inte vara konsekvent argumenterat i museisfären.

Hanna sa...

Jag tycker det. Mobilt boende.