torsdag 8 december 2011

Handelsbod

När jag ska in till stan på något kort besök brukar det alltid ta mer tid än jag tänkt mig. Det är alltid skönt att promenera lite, särskilt när det är sol. Och när jag promenerar hittar jag alltid trevliga saker att titta på, gå in i eller göra.

Det finns inte någon supermarket nära mig, framför allt inte på väg hem från stan. Så jag brukar gå in i delikatessbutikerna. Som lill-Konsum hemma ungefär, fast med lite mer exotiskt utbud. Antagligen dyrar än supermarketen, men med roligare grejer. Och när det är dyrt köper jag inte lika mycket onödiga saker. Framför allt känns det kul att gynna dessa små butiker som känns mer som handelsbodar. Jag önskar att jag alltid kunde handla där istället för på en opersonlig och gigantisk supermarket med alldeles onödigt stort utbud.

Idag hittade jag en butik som hade "European delicacies". Jag gick runt och undrade var den svenska hyllan var. Men jag hittade lakrits. Och macarons. Och buljong. Kvinnan i affären undrade faktiskt vad buljongburken var. Hon hade aldrig sett den förut. "Måste vara något nytt". Då berättade jag att jag haft med mig buljong hemifrån till min vän i Australien. Jag skickar det som blir kvar av burken till dig innan jag åker hem Turid :)



Lakritscravings kommer som ett brev på posten så fort jag lämnar Sverige.



Eftermiddagsfika. Jag valde macarons helt efter färgmatchning. Så klart.



Buljong från Schweiz

2 kommentarer:

Unknown sa...

Duuuu. Om man har två saker. Och en sak är rosa och en svart. Matchar inte de per automatik då?

Hanna sa...

Självklart. Fast den ena macaronen är faktiskt lila.