söndag 19 april 2009

Back-up

Jag har lämnat Australien nu. Sista måltiden intogs igår med svenska Malin. Vi åt risotto med rökt lax och drack vitt vin. Ute var det skönt ljummet. Några japaner drog igång en eld/diggeridoshow. Jag insåg att jag inte spelat digg på hela resan. Jag ville i alla fall inte vara sämre än japsarna så jag bad att få låna eldstaven. Alla verkade förvånade. Jag körde några drilltricks, folk verkade måttligt imponerade efter japsarna. Min grupp vänner stod ändå lite förvånade. De trodde inte jag menat allvar när jag sa att jag velat prova. På hostlet var det fullt liv. Mitt i natten drog brandlarmet igång. Folk rörde sig knappt. Jag gick ut. Sen in igen. Sov gott. På flygplatsen i Perth spenderade jag mina sista dollar på choklad. En hjälpsam kassörska hjälpte mig plocka ihop choklad för 5 dollar.

Jag är egentligen inte ledsen över att lämna Australien. Men för en gångs skull lämnar jag faktiskt vänner som bor där. Det som är bra med det är att jag har en bra anledning att återvända – och förhoppningsvis privata turguider utspridda över landet.

Jag passade på att lyssna på Here comes the sun, som blivit min Aussielåt på flyget. Och den gör mig sentimental. Jag hade dessutom ett skönt långt samtal med en emigrerad sydafrikan.



Bekant ansikte på flygplatsen i Jo´burg



På väg

Till slut var det ändå oundvikligt .Jag har skaffat mig en back-up-plan. Det är kanske inte det bästa när man har en 5-årsplan. Men smidd är den.

Och detta är Sydafrika. På flygplatsen såg jag ett oväntat bekant ansikte hemifrån. Det är inte varje dag.

3 kommentarer:

Stina sa...

J ringde och sa att han sprang på dig på flygplatsen. Världen är liten ibland :)

Hoppas du får det lika bra i Sydafrika som i Australien.

Micke sa...

Jag som hade trott jag skulle få vara först att säga att jag fått liveuppdateringar på dina whereabouts.

Bara så du vet, du är i Sydafrika nu!

Maria A sa...

Åh, så härligt med Sydafrika. Hoppas de stora fina fem visar sig från sin bästa sida och välkomnar dig ordentligt!

Hoppas Sydafrika blir lika bra som dina tidigare ställen.