onsdag 30 november 2011

Flygplatsliv

Shuttlen i Sydney dök upp långt före utsatt tid och som vanligt blev det en lite hastig sorti. Men det är ganska bra, då hinner jag inte känna efter så mycket. Turid och familjen hade redan stuckit till jobbet också.

Sedan dess har jag noterat att det tar mycket längre tid att lämna ett land för mig än det tar att ta mig in i ett land. När jag ska in i länder brukar det bara säga plopp så är jag inne.

Vägen ut idag var lång. Incheckningskön var lång. Precis när jag närmade mig slutet kom en kvinna och ledde bort hela kön till nästa disk med en väntande kö och betydligt färre diskar. I tullen kom jag igenom även om det gick ganska långsamt. I säkerhetskontrollen hände samma sak igen. Precis när jag nästan var framme vid slutet kom en man och ledde bort kön till ett annat ställe med bara en genomfart och befintlig kö. På andra sidan väntade en kvinna på att få hugga mig för en stickprovsundersökning av bagage och mig. En timme från buss till gate, och då gick jag raka vägen.

I Auckland tog det mig en halvtimme från flygplan till shuttle. Shuttlen gick på en gång och jag var på The Red Monkey där jag bor inom en timme från landning. Här var de helt förvånade över att jag redan var framme.

The Red Monkey: Gratis wifi, datorn funkar, eget kitchenette, dörrar till trädgården. Jag har aldrig bott så här på NZ förut. Inget liknande. Känner mig nöjd.



Aotearoa från flyget.



Min säng och mitt kitchenette.



Säng, garderob och dörrar till gården

2 kommentarer:

Matilda sa...

Ser ut som ett riktigt trevligt boende.
Härligt också att det gick snabbt och smidigt att ta dig in i landet. Kanske har Nya Zeeland något att lära de brittiska flygplatserna...

Hanna sa...

Eller så har jag bara flyt. För det är så här ganska ofta. Till och med i USA gick det fort för mig.