söndag 20 november 2011

Soliga Sydney

Sydney, du är så bekant. Det känns som så nyligt jag var här, fast det nästan gått tre år. Turid är sig lik, huset står på samma plats. Sen ser huset inte alls ut som senast, helt som ett nytt hus faktiskt. Felix och Oliver har blivit större, men de är fortfarande lika söta.

Jag tänkte att det är ovanligt att jag stöter på motgångar. Men när jag tänker efter brukar jag göra det när jag reser, jag brukar nog bara välja att genast förtränga dem. Oftast är motgångarna små. Senast hade jag lite strul med att hitta internet på Kuba. Datormusen gick sönder och musplattan på datorn var ur funktion. Kameran gick sönder på NZ. Den här gången blev väskan kvar i Stockholm, fast den hade fem timmar på sig att hitta rätt flyg. Så väskan dyker med lite tur upp ikväll eller imorgon bitti. Under tiden går jag i Turids kjol. Jeans och fleece känns inte helt rätt, även om det är lite mulet. Det är faktiskt första gången min väska inte dyker upp. Jag är glad att det hände nu när jag bor hos Turid. Det hade känts jobbigt om jag genast behövt lämna Sydney.

Vad värre är så har lilldatorn bestämt sig för att gå ur tiden. Som tur var backade jag upp mitt arbete på en sticka, så det har jag att tillgå. Däremot blir det strul med bankkontot under resan. Livet hade varit lite lättare om min bank kunde ha bankdosa istället för bank-id och engångskoder i detta nu. Jag får byta bank när jag kommer hem. Det här känns lite eländigt när jag reser, hör ni det Skandiabanken!

Så idag kanske jag köper en ny dator. Det känns lite trist att behöva göra det i Australien. Främst på grund av tangenbordssättningar och priser. Något av ett i-landsproblem.

Mest är jag glad. Jag är liksom i Australien. Igen.

3 kommentarer:

Skandiabanken sa...

Hej Hanna! Tråkigt att höra att det strular för dig! Om det är något som du behöver hjälp med något snabbt så är du välkommen att kontakta kundservice på telefonnummer +46771-55 55 00. Ett tips är att om du har en smartphone så kan du ladda ner ett mobilt BankID från www.skandiabanken.se. Mobilt BankID är inte knutet till en specifik dator utan sparas direkt i din smartphone, och med det kan du logga in på vilken dator somm helst över hela världen. Mer info hittar du på vår hemsida.

Mvh Fredrik

Matilda sa...

Härligt att höra att du kommit på plats! Hoppas att bagaget kommer snart också... Ifall du har en bra hemförsäkring borde du få ersättning för försenat bagage :)
Ser fram emot att läsa mer om dina äventyr!

Hanna sa...

Skandiabanken: Jag har ingen smarphone. Det är ganska dyrt att ringa från utlandet och även ganska svårt med tanke på tidsskillnaden. Jag har varit en nöjd kund länge, men just vid resor är er internetbank ett gissel.

Matilda: Bagaget är på plats så nu är livet lite lättare.