fredag 8 maj 2009

Robben island

En klar dag i Kapstaden. Jag skuttade ur sängen och skyndade mig upp till foten av berget, bara för att få reda på att linbanan förstås var avstängd. Vind. Vind och dimma verkar vara två bestående problem för det där berget.

Istället fick jag spendera min dag med irländskan. En ir, en svensk och en fängelseö. Robben island fascinerade mig. Särskilt det faktum att vår turguide var en exfånge. Det gjorde allt så mycket mer levande. Och dagen var solig och vacker vilket inte gjorde den sämre.

Efteråt fick jag med mig några vänner på Belthazar på vin. Rosé i solen var inte fel. Och från hostlet ser jag att linbanan åter är igång. Men på berget ligger några tunga moln och latar sig. Jag håller fortfarande tummen för imorgon.



Exfånge och numer turguide på Robben island. Nelson Mandela på bilden till höger.



Blivande fånge?



Lata moln

1 kommentar:

Ester sa...

Jag fortsätter att upprepa mig:
Vilken häftig resa du gör!


Hjärtat tipsar om vithajar.
Man kan se dem från burar...
... för en del pengar.
Skicka bilder!