onsdag 6 maj 2009

Bland molnen

Stellenbosch och vin visade sig bli lite av en besvikelse. Inte för att vinet inte var bra, det var tvärtmom underbart, utan för att jag inser hur galet oekologiskt det är att dricka vin. Tunnorna beställs från Europa, används fyra gånger och kasseras sedan. Och så vidare. Förstå vilken transport och vilken konsumtion. Humpf.

I Stell passade jag på att åka på townshiptur. Ingen besvikelse. När jag stod i en hord av barn i olika storlekar som alla log upp mot mig och ville upp i min famn eller ta mig i handen var det inte långt till tårar. En del av de där barnen har blivit dumpade där av sina föräldrar, vanligen på grund av att de har hiv.

En annan insikt: drick inte vin till lunch om du ska shoppa efteråt. Very bad things can happen! Nu är frågan hur jag ska få med mig dessa saker hem. Tur att detta är sista anhalten. Synd bara att mitt flyg har två transferflygplatser som jag måste bära samtligt på. Butler sökes. Billigt.

Idag har jag cruisat runt ett misty Kapstaden. Tablemountain har skådats vid tillfällen, lite snabbt. Men jag väntar med att åka upp tills dimman lättar. När vädret tillåter kan jag faktiskt se det från mitt rum på hostlet. Inte så tokigt det heller.

Jo, shoppingen i Kapstaden är ganska bra den också. Även utan vin till lunch. Jag älskar att pruta allt för mycket. Marockokänslan kommer tillbaka till mig helt och fullt. What? For thiiis?!



Vin och underbara vyer



Pojke på barnhem i township



En bit av Tablemountain i dimmorna

2 kommentarer:

fröet sa...

som vanligt sjukt vackra bilder..jag tar föresten anställningen som butler....jag skickar ett konstnadsförslag till din mail;P

Ester sa...

"What? For thiiis?!" Hahaha!
Kan du adoptera alla barnen åt mig förresten?