måndag 11 maj 2009

Om att komma hem

Så här efter 25 timmar av resande kan man inte annat än att ställa frågan:

Hur känns det?

Det känns inget. Jo, jag är faktiskt lite hög på adrenalin. Värre än efter fallskärmshoppet. Här är ändå allt som vanligt. Utom att priset på haloumi gått upp och jag inte känner igen folket som jobbar på Ica längre. Svensk lukt av vår. Svensk pollenallergi. Svenska matpriser.

Vad var det första du gjorde när du kom hem?

Efter att jag kramat mamma åt jag en ostsmörgås med perkolatorkaffe.

Vad har du saknat mest?



Andra skor

Största omställningen?

Ljuset. Solen går för sjutton aldrig ner. Dagarna är oändliga.

Bästa återseendet?



Mitt eget fallskärmshopp - på dvd

Vad slås du av i Stockholm?

Människor är snygga. Typ alla är snygga. Jag hörde att detta tydligen är ett kännetecken för svenskar. Jag kan numer inte annat än att hålla med.

Dagens resenär?



Hel och fin... Näst galnaste inköp. Men bra pris förstås.

Nya vanor som annamats ute på turné?

Sova i pj och yoghurt med frukt till frukost.

Vad känns tristast?

Att allt så snabbt går tillbaka in i de gamla rutinerna igen. Jag hoppades att jag förändrats, men redan när jag återsåg Skanstull kände jag hur allt blev precis som förut. Som om jag aldrig varit borta. Tvätten fördelas efter vitt, kulört och svart/jeans och hängs efteråt. Men tvätta är i alla fall gratis!

Slutligen vill jag tacka alla som orkat läsa denna blogg så oförtrutet, denna långa kavalkad i ego. Så har det varit. I tre månader. Nu måste jag vänja mig vid att sova själv i sovrummet. Vid ljuset. Vid att ha så mycket tid jag vill i köket.

Allt ska bli som förr.

7 kommentarer:

Lilli sa...

Välkommen hem Hanna!
Mamma

Stina sa...

Välkommen hem!
Du får väl göra lite nya vanor och ha pjamaspartyn var och varannan dag :)

Det har varit riktigt roligt och intressant att föjla din resa, du har fått det att klia ordentligt i resnerven.

Eftersom du nu går runt i snygga skor på svensk mark så borde det blandas sangria snart!
(Går paj och sangria ihop?)

Kram

Hanna sa...

Lilli: Tack mamma!

Stina: Sangria går väl med allt?!

Maria A sa...

Åh hurra, välkommen hem!

Säkert är det väl så att det är roligare för mig än för dig att du kommit hem.
Hoppas man kan locka ut dig på en exotisk resa österut snart om det suger för mycket i resenerven.

Det har varit fantastiskt att följa din resa, det känns som en maximerad upplevelse nästan varje dag. Häftigt!

/M

LillaNisse sa...

Tack för en bra reseskildring och det har varit kul att få följa med dig på resan, även om det var på avstånd.
Välkommen tillbaka...
Kram

Salamandern sa...

Välkommen hem. Borta bra men hemma bäst... och Stockholm i maj är ju inte så tokigt.

fröet sa...

din blogg har varit grym att följa;) ser fram emot del II. Kram